آشنایی با موتور جدید XU7P + معرفی درقاب سوپاپ جدید آن

آشنایی با موتور جدید XU7P + معرفی درقاب سوپاپ جدید آن

موتور XU7P محصول جدید شرکت ایرانخودرو

حدود سه دهه است که موتور XU7 در خط تولید ایران خودرو، روی محصولات مختلفی نصب می شود.

تاریخچه موتور XU7

در ابتدا پژو 405 با این موتور وارد بازار شد. بازدهی مناسب موتور XU7 سبب شد تا ایران خودرو، این موتور را روی نخستین محصول ملی خود، یعنی سمند نیز نصب کند. پژو پارس نیز با تجهیز به این موتور، وارد بازار شد. اخیرا موتور XU7 بهینه و به روز رسانی شد است.

موتور جدید XU7 Plus

در ابتدا پژو 405 با این موتور وارد بازار شد. بازدهی مناسب موتور XU7 سبب شد تا ایران خودرو، این موتور را روی نخستین محصول ملی خود، یعنی سمند نیز نصب کند. پژو پارس نیز با تجهیز به این موتور، وارد بازار شد. اخیرا موتور XU7 بهینه و به روز رسانی شد است.

موتور XU7 پلاس به لحاظ طراحی جدید منیفولد ورودی هوا و قالپاق سوپاپ ظاهر متفاوت نسبت به موتور مبنا دارد، همچنین بعضی از قطعات اصلی موتور نیز از نظر طراحی جدید هستند، مانند میل بادامک، پوسته یاتاقان، میل لنگ، سر سیلندر، مجموعه شاتون، رینگ و پیستون، روغن موتور، مسیر گازهای خروجی از محفظه لنگ و کلاچ در XU7P نسبت به XU7 متفاوت است.

نوع شمع و تسمه مورد استفاده در این موتور نیز ارتقاء یافته و دارای عمر بالاتر هستند. همچنین استفاده از ریل گاز و انژکتور CNG برای هر سیلندر یکی دیگر از فناوری هایی هست که در مدل دوگانه سوز این موتور استفاده شده است.

قطعات جدید تولیدی موتور XU7P

شرکت مژده وصل شیراز به عنوان بزرگترین تولید کننده قطعات پلیمری موتور با بالاترین استاندارد های خودروسازانی همچون پژو – سیتروئن و رنو قطعات اصلی این پیشرانه شامل قالپاق سوپاپ، منیفولد ورودی هوا، ریل سوخت، منبع انبساط، داکت ورودی هوا و هواکش موتور را طراحی و به مرحله تولید انبوه رسانده است

همچنین شرکت پارس مکا مولد نیز جهت نیاز بازار این قطعات تولیدی را در سبد محصولات خود قرار داده است.

سیستم خنک کاری جدید جهت بازدهی بیشتر!

سیستم خنک کاری جدید طراحی و ساخته شده و با اضافه شدن منبع انبساط مجزا، هواگیری سیستم خنک کاری مشابه موتورهای TU5 و EF7 بطور اتوماتیک انجام می شود. توان و گشتاور این موتور ده درصد افزایش یافته است. به طور مثال، دور موتور در سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت نسبت به موتور قبلی حدود 500rpm کمتر است.که این میزان کاهش دور باعث کاهش استهلاک و همچنین کاهش میزان نفوذ صدای موتور به کابین می شود.

طراحی محفظه احتراق جدید XU7P نسبت به موتور XU7 بهبود یافته و نسبت تراکم موتور از 9.3 به 10.5 افزایش پیدا کرده است.دیسک و صفحه کلاچ بدلیل افزایش توان و گشتاور بزرگتر شده که علاوه بر بهبود عملکرد دارای دوام بیشتر نیز شده است.

شتاب و قدرت در موتور XU7P

شتاب صفر تا 100 خودروی پارس با این موتور، حدود یک ثانیه نسبت به قبل کاهش یافته است. میانگین قدرت موتور XU7، حدود ۶۵ کیلو وات است. این رقم در موتور XU7 پلاس ۷۲ کیلو وات است. حداکثر توان موتور XU7 در دور 6000rpm و در موتور XU7 پلاس در دور 5500rpm حاصل می شود. گشتاور موتور XU7 در دور 3000 دور در دقیقه، حدود ۱۳۳ نیوتن متر بوده و در موتور XU7P گشتاور موتور ۱۴۶ نیوتن متر در دور 4200rpm است.

بازدهی بیشتر، مصرف سوخت کمتر!

میانگین مصرف سوخت XU7 بین ۹.۱ تا ۱۰.۲ لیتر بود. هنگام تعریف پروژه، برای XU7P میانگین مصرف سوخت ۷.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر هدف گذاری شد و می توان گفت که میانگین مصرف سوخت پژو پارس مجهز به موتور XU7P حدود ۷.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

این موتور روی خودروهای پژو ۴۰۵، پژو پارس و سمند نصب خواهد شد. نسخه تک سوز موتور XU7 پلاس روی خودروهای پژو پارس و سمند و نسخه دوگانه سوز، روی پژو ۴۰۵ و پژو پارس نصب خواهد شد. موتور XU7P روی پژو ۴۰۵ صرفا برای کاربری تاکسی نصب خواهد شد.

تیم محتوا
تیم محتوا

تیم تولید محتوا ویدئویی و متنی در پارس‌مکامولد.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *