منیفولد چیست و نقش آن در پیشرانه خودرو

منیفولد چیست و نقش آن در پیشرانه خودرو

منیفولد چیست و نقش آن در پیشرانه خودرو

روشن شدن موتور یک خودرو پیش نیازهای زیادی دارد که قطعات مختلف با وظایف متفاوت انجام دهنده آن می باشند. از زمان روشن کردن خودرو اعضای مختلف موتور باید وظایف خود را به خوبی انجام دهند تا احتراق سوخت در پیشرانه منجر به حرکت نرم و ایمن خودرو شود.

برای احتراق سوخت نیاز است که بنزین به درون محفظه احتراق پاشش شود و در آنجا با هوای مکش شده به داخل محفظه احتراق ترکیب و موجب احتراق و در نتیجه روشن شدن موتور شود.پس از پایان مرحله احتراق نیز از آنجایی که فرایند شیمیایی سوختن مخلوط هوا و بنزین، به تولید گاز می انجامد که نیاز به خروج از داخل محفظه سیلندر می باشد به همین منظور قطعه ای به نام منیفولد در پیشرانه های درون سوز تعبیه گردیده است که به دو نوع ورودی یا هوا و خروجی یا دود تقسیم می گردد که هریک وظیفه مشخصی دارند.

منیفولد خودرو

منیفولد ورودی هوا

این قطعه یکی از مهم ترین قطعات تشکیل دهنده سیستم سوخت رسانی در خودرو می باشد که ترکیب مخلوط شده هوا و سوخت را به درون محفظه احتراق هدایت می کند فرایند طراحی و ساخت این قطعه تکنولوژی بالایی دارد که شرکت پارس مکا مولد با استفاده از دانش فنی و ماشین آلات به روز با بالاترین استاندارد از تامین کنندگان اصلی خودروسازان می باشد.

تولید منیفولد هوای موتورهای TU5-EF7-XU7-EC5-M13-M15 در این شرکت همواره مورد توجه استادکاران محترم تعمیرات خودرو بوده است.

مواد اولیه منیفولد هوا

در گذشته منیفولد هوا در خودروهای کاربراتوری از جنس چدن یا آلیاژ آلومینیوم بود و با توجه به مشخصات فنی موتور مورد استفاده، طراحی متفاوتی داشت اما در خودروهای امروزی که سیستم سوخت رسانی آنها انژکتوری است منیفولد دارای طراحی یکپارچه بوده و از مواد پلیمری در ساخت آن استفاده شده است که علاوه بر کاهش وزن خودرو تغییرات کمتری در اثر تغییرات دمایی دارد.

ایراد در منیفولد هوا و آثارعملکرد آن در موتور

در صورت عدم اتصال مناسب (آبندی) و یا ترک بر روی بدنه منیفولد هوا بعلت نشت هوا به داخل سیلندر در هنگام مکش موتور در ارسال اطلاعات سنسور مپ اختلال بوجود آمده و در نتیجه پاشش انژکتور بر مبنای هوای ورودی که توسط مپ سنسور اندازه گیری شده به ECU منتقل می گردد در حالی که بعلت عدم آبندی صحیح و یا ترک، هوای ورودی بیشتر بوده در نتیجه مخلوط سوخت و هوا رقیق و توان و کشش موتور کاهش می یابد.

این نکته حائز اهمیت بوده که در صورت تعمیر موتور خودرو علی الخصوص تعمیر سرسیلندر خودرو با توجه به جدا سازی منیفولد به عدم ضربه توجه ویژه ای باید داشت همچنین استفاده از گسگت اصلی شرکت تولید کننده در مونتاژ بعد از تعمیر بسیار حائز اهمیت می باشد که متاسفانه نمونه های بازاری کیفیت مناسب را نداشته و در اثر تغییرات دمایی خاصیت آبندی خود را از دست داده و مشکل نشتی که پیش تر توضیح داده شده بود را بوجود می آورد.

تیم محتوا
تیم محتوا

تیم تولید محتوا ویدئویی و متنی در پارس‌مکامولد.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *