بررسی تاثیر فیلتر هوا و محفظه هواکش بر عملکرد موتور خودرو

بررسی تاثیر فیلتر هوا و محفظه هواکش بر عملکرد موتور خودرو
فیلتر هوای خودرو

بررسی تاثیر فیلتر هوا و محفظه هواکش بر عملکرد موتور خودرو

فیلتر هوا

فیلتر هوا یکی از بخش های مهم در موتور خودرو می باشد که در عملکرد پیشرانه خودرو نقش بسزایی دارد. افراد در مراجعه به تعمیرگاه و مراکز فنی خودروها معمولا با برندهای مختلفی از فیلترهای هوا و هواکش ها فابریک و کارگاهی مواجه می شوند. برندهایی که حتی ادعای عملکرد بهتر دارند.

نقش فیلتر هوا در خودرو چیست؟

فیلتر هوا در حقیقت نقش جلوگیری از ورود ذرات و آلودگی ها به موتور را دارد. شاید با این توصیف چنین فکر کنید که باید از فیلترهای متراکم استفاده کنید، اما استفاده از فیلتر هوا متراکم باعث کاهش توان پیشرانه شما بعلت کاهش هوای ورودی به موتور می گردد. اما نقش اصلی را محفظه هواکش خودرو دارد که در صورت تغیر موقعیت باعث تداخل در توربولانس هوای ورودی به منیفولد شده و عملکرد موتور خودرو شما را مختل و باعث افزایش مصرف سوخت و کارکرد نامنظم موتور می گردد.

با بررسی خودرو هایی که از محفظه هواکش متفرقه و یا اسپرت استفاده نموده اند بر روی دینامومتر مشخص گردید که تغییرات ورودی هوا چه در فیلتر و چه محفظه هواکش با کاهش توان و گشتاور موتور مواجه شده اند.

فیلتر هوای اسپرت و تیونینگ
فیلتر هوای اسپرت و تیونینگ

حال برای خیلی از افراد این سوال به وجود می آید که فیلتر هوای اسپرت برند های معتبر همچون K&N چگونه بر بهبود عملکرد موتور تاثیر گذار خواهد بود.

باید به این نکته توجه کرد فیلتر هوای اسپرت در دونوع بوده که نوع اول بصورت فابریک در محفظه اصلی مورد تائید خودروساز قرار گرفته و با استفاده از کاغذ مخصوص امکان تنفس خودرو افزایش و باعث بهبود احتراق و در نتیجه افزایش راندمان موتور می گردد همانطور که اشاره شد در محفظه اصلی هواکش که خودرو ساز بر روی خودرو نصب نموده است. در نوع اسپرت بصورت کیت مکش بوده که به فیلتر هوای قارچی معروف می باشد که پس از نصب طبق توصیه تیونر ها کامپیوتر خودرو(ECU) مجدد برنامه ریزی(ریمپ) باید گردد. بعنوان مثال در خودرو های پژو 207 و پژو پارسLX باتوجه به مشترک بودن پیشرانه هردو خودرو به موتور TU5 نوع محفظه هواکش متفاوت می باشد که همین نکته حائز اهمیت بودن محفظه هواکش مورد تائید خودرو ساز در تنفس موتور را نمود می بخشد.

شرکت پارس مکا مولد بعنوان تامین کننده اصلی خودروسازان کشور با بالاترین استاندارد تولید کننده انواع هواکش اصلی برای خودرو های تولیدی در کشور می باشد. که با شبکه گسترده نمایندگان در سراسر کشور قطعات اصلی و استاندارد در اختیار مصرف کنندگان محترم قرار می دهد.

هواکشtu5..
تیم محتوا
تیم محتوا

تیم تولید محتوا ویدئویی و متنی در پارس‌مکامولد.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *